Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מרכז המידע שלנו

השירותים שלנו

פוסטים אחרונים

עצמאי – כמה באמת תקבל בגיל פרישה? – משגב

לאחרונה אושר מתווה להסדר פנסיוני לעצמאים וניתן לראות בו בשורה חלקית עבור ציבור העצמאים בישראל. המתווה אמנם דורש הליך חקיקה, אך מאחר ומדובר בהצעה של משרד האוצר, סביר להניח שיאושר במסלול מהיר יחסית.

נכון לשנת 2016 לא קיימת בישראל חובת חיסכון פנסיוני לעצמאיים, זאת לעומת חובת החיסכון לשכירים אשר עוגנה בצו הרחבה בשנת 2008 ומחייבת (החל מיולי 2016) העברה של 17.5% משכרו המבוטח של העובד לחיסכון פנסיוני (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל).

והעצמאי? אין לו כל חובה לחסוך לגיל פרישה. יחד עם זאת, במטרה לעודד אותו להפקיד לקרן פנסיה או פוליסת תגמולים לעצמאיים, עומדות לזכותו הטבות מס, בדמות זיכוי וניכוי, עד גובה תקרת הכנסה מזכה (208,800 בשנת 2016).

הבעיה ברורה, עצמאי שלא יחסוך לעצמו בצורה מסודרת לגיל פרישה, יגיע לגיל הפנסיה ללא רשת ביטחון בדמות קצבה חודשית, ויאלץ להסתפק בקצבת הזקנה מהמדינה. מספיק? בוודאי שלא.

להבנתנוהמלצות הוועדה הן חלקיות ואינן מייצרות מנגנון הוגן וראוי שיכול לפעול לאורך שנים ולהבטיח רשת בטחון כלכלית לאוכלוסיית העצמאיים.

בעיה מרכזית: גובה ההפקדה. על מנת לאפשר לעצמאי להפקיד לחיסכון פנסיוני, מתכוונת המדינה להקטין את גובה התשלום לביטוח לאומי. מדובר בסכום של מאות שקלים בודדים בלבד לעצמאי, מה שלא ייצר עבורו קצבה חודשית ראויה. לדוגמא: עצמאי בן 30 שיתחיל להפקיד 500 ₪ לקרן פנסיה, יזכה לקצבה של כ-2,400 ₪ (בהנחות מקובלות של ריבית ודמי ניהול).

קצבה זו תהיה נמוכה משמעותית משכרו הממוצע, כך שכדי להגיע לקצבה ראויה יש לחסוך יותר.

בעיה נוספת במתווה זה היא הכוונה לספק רשת בטחון בדמות דמי אבטלה מתוך החיסכון הפנסיוני. שליש מהחיסכון אמור להיות מופנה למטרה זו. מה הואילו חכמים בתקנתם? האם במקרה של אבטלה אנחנו רוצים שהעובד העצמאי ימשוך כספים מתוך הפנסיה העתידית שלו, ובכך יקטין לעצמו את החיסכון לפנסיה?

עד שיופעל המנגנון ואף לאחר מכן, לרשות ציבור העצמאים עומדים מגוון כלים לחיסכון ובהם פוליסת חיסכון, קרן השתלמות ומכשירים נוספים.

מה קרה לך?

מלאו פרטים או התקשרו 03-9204444