Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מרכז המידע שלנו

השירותים שלנו

פוסטים אחרונים

הפקדות פנסיוניות בזמן חופשת לידה ושמירת היריון

חופשת לידה היא אחד הרגעים המרגשים והמשמעותיים בחיים, הרך הנולד מצטרף למשפחה והעובדת יוצאת לחופשת הלידה לטיפול בתינוק/ת .

לצד האירוע המשמח והמרגש אל למעסיק ולעובדת לזנוח את הטיפול בהפקדות הפנסיוניות, היות ומעבר להפקדות לטובת חסכון לגיל פרישה- חלק מהפקדות חודשיות אלו מופנה לטובת רכישת כיסויים ביטוחיים: למקרה פטירה ולמקרה אובדן כושר עבודה.

במאמר זה נבין מהם חובותיו של המעסיק ושל העובדת בהיבט ההפקדות הפנסיוניות, כאשר העובדת נמצאת בשמירת היריון, ולאחר מכן בחופשת לידה, ומה קורה כאשר מבקשת להאריך את חופשת הלידה מעבר לפרק הזמן לו זכאית על פי חוק.

כיסויים ביטוחיים בקרן פנסיה

כאמור מעבר להיבט החיסכון לגיל פרישה, קרן פנסיה כוללת בתוכה 2 מרכיבים ביטוחים:

ביטוח למקרה נכות (אובדן כושר עבודה) וביטוח חיים למקרה פטירה.

בזמן בו העובדת מפסיקה עבודתה עקב שמירת היריון/חופשת לידה/ הארכת חופשת לידה- חשוב להמשיך הפקדות לקרן הפנסיה על מנת לשמר גם את הכיסויים הביטוחיים הללו בתוקף, היות ומקרה אובדן כושר עבודה או פטירה עלולים להתרחש גם במהלך תקופת החופשה.

 

שמירת היריון:

שמירת היריון הוא מצב בו העובדת מתקשה להמשיך ולתפקד בעבודה באופן בו הייתה מורגלת, וזאת בהתאם להמלצת רופא מטפל אשר מורה על הפסקת עבודה, למשך לפחות 30 ימים ועד מועד הלידה, בתקופה זו זכאית העובדת לגמלה חודשית מטעם הביטוח הלאומי.

חובת המעסיק- בתקופת שמירת ההיריון, ובתנאי שהעובדת בעלת וותק אצל המעסיק של 6 חודשים לפחות, והמעסיק היה מפקיד עבורה הפקדות לפנסיה-  מחויב המעסיק להמשיך ולהפקיד לקרן פנסיה את התשלומים החודשיים המלאים: גם את חלקו, וגם את החלק של העובדת (בגובה 6% -7%) והעובדת מצידה נדרשת להעביר למעסיק בכל חודש את חלק ההפקדות שלה באמצעות צ'ק או העברה בנקאית. על ידי המשך התשלומים, לא תהיה פגיעה בהמשך ההפקדות לפנסיה, ובכיסויים הביטוחים הקיימים בה.

כמו כן, היות והעובדת אינה מסוגלת בהמשך עבודתה מומלץ לה לבחון מהיכן כדאי לה לממש קצבה חודשית עבור החודשים בהם לא יכולה לעבוד:  קצבה מביטוח לאומי או פנסיית נכות מקרן הפנסיה. קיימים שיקולים לכאן ולכאן ונדרשת פגישה עם סוכן הביטוח להבנת המשמעויות.

 

חופשת לידה:

במזל טוב, העובדת ילדה והיא זכאית על פי חוק לחופשת לידה שאורכת כ14 שבועות (בהתאם לוותק העובדת אצל המעסיק), ובתקופה זו ישולמו לה דמי לידה מטעם הביטוח הלאומי.

חובת המעסיק- בתקופת חופשת הלידה מחויב המעסיק להמשיך ולהפקיד לקרן פנסיה את התשלומים החודשיים המלאים : גם את חלקו, וגם את החלק של העובדת(בגובה 6% -7%), וכאשר תשוב העובדת מחופשת הלידה ינכה משכרה את חלקה מתלוש השכר.

על המעסיק, ככל שמתאפשר לו, לנכות משכרה האחרון של העובדת, טרם יציאתה לחופשת הלידה, את חלקה בהתפקדות (6%-7% ) עבור  2 החודשים הראשונים של חופשת הלידה. ובעבור החודשים הבאים ימשיך לשלם המעסיק הפקדות מלאות ויראה בחלק העובדת שהעביר בעצמו- כמקדמה אשר תנוכה משכר העובדת כאשר תשוב לעבודה.

באמצעות המשך התשלומים, לא תהיה פגיעה בהמשך ההפקדות לפנסיה, ולכיסויים הביטוחים הקיימים בה.

 

הארכת חופשת לידה:

במידה והעובדת החליטה להאריך את חופשת הלידה מעבר ל14 שבועות, אין חובה על המעסיק לבצע הפקדות לפנסיה- אך הוא רשאי לבצע זאת במידה ומעוניין.

מרגע סיום חופשת הלידה, האחריות על המשך ההפקדות לקרן הפנסיה חלה על העובדת.

ב-5 החודשים הראשונים– בהם לא יועברו הפקדות לקרן פנסיה – הכיסויים הביטוחים יישמרו באופן אוטומטי, וללא צורך במילוי מסמך כלשהוא. עלות הכיסויים הביטוחים תנוכה מסך צבירת החסכון של העובדת בקרן.

לאחר 5 חודשים, בהנחה שהעובדת תבחר לא תשוב לעבודתה- עליה לפנות אל קרן הפנסיה על מנת לבצע "ריסק זמני"- הניתן לביצוע לכל היותר לתקופה של עד 24 חודשים (בהתאם לוותק של החוסכת בקרן הפנסיה)

בזמן הריסק הזמני, לא מבוצעת הפקדה לחיסכון לפנסיה אלא רק לטובת הכיסויים הביטוחים. עלות הכיסויים ינוכו מסך צבירת החסכון של העובדת בקרן.

חשוב לדעת כי במידה ולא יבוצע ריסק זמני בקרן הפנסיה הקרן תוקפא, והכיסויים הביטוחים יתבטלו ומרגע שתשוב לעבודה ותבקש העובדת להמשיך הפקדות לפנסיה תחול תקופת אכשרה חדשה למשך 5 שנים בהן לא יכוסו תביעות במקרה פטירה או נכות הנובעות ממצב רפואי הקודם למועד בו החלו שוב ההפקדות לקרן.

 

לסיכום

ברגע בו העובדת יצאה לשמירת היריון, או לחופשת לידה ואף אם מעוניינת להאריך את חופשת הלידה. אנו ממליצים לכם לפנות וגם להפנות את העובדת אל המומחים שלנו במשגב, אשר יבחנו את תקופות הזמן בכל אחד מהאירועים ויסייעו בשיקוף החובות וההשלכות הן מטעם המעסיק והן מטעם העובדת במידה ונדרש לבצע הליך "ריסק זמני" בקרן הפנסיה.

 

 

 

 

מה קרה לך?

משגב מאחלת לך ולבני משפחתך חג פסח שמח

לקוחות יקרים,
משרדינו יהיו סגורים במהלך החג וחול המועד בין התאריכים: 22-29/4.
נשוב לעבודה סדירה ביום שלישי ה- 30/4.

במהלך חול המועד (24-25/4 בין השעות 8:00-12:00) יינתן מענה חירום לפניות מסוג: ניתוחים, תאונות, ונזקי צנרת:

מיכל: 054-2075570 (ניתן  גם לשלוח הודעת WhatsApp)
פניות במייל לכתובת: tviot1@misgav.co.il

בפנייה יש לציין: שם, ת"ז, סיבת הפניה וטלפון ליצירת קשר.

להודעות שאינן דחופות, ניתן להשאיר הודעה בעמוד 'צור קשר' – המענה יינתן עם חזרתנו מהחופש.

לקוחות יקרים,
משרדינו יהיו סגורים במהלך החג וחול המועד בין התאריכים: 22-29/4.
נשוב לעבודה סדירה ב- 30/4.

במהלך חול המועד (24-25/4 בין השעות 8:00-12:00) יינתן מענה חירום לפניות מסוג: ניתוחים, תאונות, ונזקי צנרת:

מיכל: 054-2075570 (ניתן גם לשלוח הודעת WhatsApp)
פניות במייל: tviot1@misgav.co.il

בפנייה יש לציין: שם, ת"ז, סיבת הפניה וטלפון ליצירת קשר.

להודעות שאינן דחופות, ניתן להשאיר הודעה בעמוד 'צור קשר' – המענה יינתן עם חזרתנו מהחופש.

מלאו פרטים או התקשרו 03-9204444