Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מרכז המידע שלנו

השירותים שלנו

פוסטים אחרונים

3 טיפים שכדאי לכם לקרוא כדי למלא את טופס 161 החדש באופן תקין

מעסיקים וחשבי שכר רבים חוששים מטופס 161 החדש, אותו יידרשו למלא החל מיולי 2023 בכל אירוע של סיום העסקת עובדים.
הטופס החדש מחליף את הטפסים הקיימים כיום: טופס 161,וטופס 161 א' . ובעצם מאגד תחת מסמך אחד הן את דיווח המעסיקים (חלק א') והן את דיווח העובד (חלק ב') והחלטותיו בעניין התחשבנות על כספי הפיצויים ומענקי הפרישה להם זכאי מהמעסיק ומקופות הגמל והפנסיה.

לפניכם 3 טיפים חשובים למילוי תקין של הטופס ועמידה בדרישות רשות המיסים:

  1. הקימו תהליך עבודה אשר יסייע לכם לעמוד בזמני התקן למסירת טופס 161 לעובד:

על פי הוראות החוק, בסיום העסקה, על המעסיק למסור לעובד את טופס 161 לא יאוחר מ15 ימים ממועד סיום העסקה, לאחר מכן עלול הדבר להיחשב כהלנת שכר.
טופס 161 החדש בעצם מחייב מעסיק למלא את חלקו בטופס (חלק א') ולמסור לעובד את המסמך על מנת שזה ימלא את החלטותיו לגבי הפיצויים (חלק ב') מכאן נשאלת השאלה כמה זמן על המעסיק להמתין להחלטות העובד? רשות המיסים לא התייחס לזמני תקן לטיפול או להמתנה לתשובת העובד, אך בקרב מעסיקים מדובר כיום על המתנה של כ7 ימים למילוי חלק העובד, ולאחר מכן במידה ולא מילא העובד את חלקו, יכול המעסיק (בתנאים מסוימים) לתת הנחיות לקופות הגמל של העובד ולבצע ייעוד כספי הפיצויים לרצף קצבה אוטומטי.

שורה תחתונה: מלאו את חלקכם מוקדם ככל הניתן על מנת לתת לעובד מספיק זמן לקבל החלטות אודות הפיצויים שלו ולמסור לכם את הטופס להמשך טיפולכם ועמידה בזמנים

 

  1. דאגו לקזז מתקופת הוותק תקופות העסקה לא רציפות (כגון חל"ת):

בסעיפים 4א', ו5א'- על המעסיק לציין את תקופת העבודה בפועל של העובד, וליתר דיוק את וותק ההעסקה שלו, על פי ההגדרות מדובר בתקופות העבודה בפועל  בה עבד העובד אצל המעסיק, הקפידו למלא את מספר ימי העבודה, מתאריך ההתחלה ועד לתאריך הפרישה, בניכוי ימי חופשה ללא תשלום (חל"ת). כלומר ציינו את מספר שנות העבודה בפועל! ולא את תקופת ההעסקה "ברוטו" .

שורה תחתונה: בדקו האם בעבר היו תקופות העסקה בהן היה העובד בחל"ת ודאגו לנכות תקופה זו מתקופת הוותק, הדבר משפיע גם על מילוי תקין של הסעיפים הרלוונטיים בטופס 161 וגם על גובה זכאות העובד לפיצוי פיטורין, מה שיכול לחסוך לכם תשלומי השלמה שאינם מחוייבים.

 

  1. אל תפנו את העובד לפקיד השומה במקרים בהם אתם נדרשים לסגור טיפול:

אחד השינויים המשמעותיים בתהליך העבודה הוא הגדלת האחריות על כתפי המעסיקים והנחיית רשות המיסים באילו מקרים על המעסיק לסגור טיפול בעצמו, דהיינו להנחות את קופות הגמל והפנסיה של העובדים מה לעשות עם כספי הפיצויים וכן להנחות בעצמו מה גובה המס שישלם העובד בעת משיכת פיצויים שאינם פטורים ממס/ השלמת פיצויי מעסיק.

במקרים מסוימים לדוג: שכר גבוה של העובד, או בחירת העובד בביצוע רצף מעסיקים או פריסת מס- על המעסיקים להפנות את העובד לרשות המיסים על מנת שזו תחליט בענייניו ותסגור טיפול.

שורה תחתונה: לימדו את התנאים בהם עליהם להיות אלו שמאשרים את בחירות העובד, ולהנחות את קופות הגמל והפנסיה בהתאם- ואל תפנו את העובדים לפקידי השומה במקרים אלו, שכן התיקים יוחזרו אליכם לטיפול.

לסיכום,

בין אם אתם מעסיקים בחברות קטנות, בינוניות או גדולות, אין ספק כי מתווה טפול בסיומי העסקה משתנה משמעותית החל מחודש יולי 2023, לימדו היטב את הדרישות, ודאגו להקים בארגון תהליך עבודה אשר בו תדעו בכל שלב היכן עומד הטפול בסיום העסקה, וודאו כי אתם עומדים בזמני התקן שקבע החוק וכי אתם יודעים למלא את טופס 161 באפן אשר לא יגרום נזק כלכלי לעובדים.

משגב הנה סוכנות לביטוח פנסיוני , פרט ואלמנטרי, ומשמשת כמנהל הסדרים עם וותק וניסיון של מעל 60 שנה ואלפי לקוחות ומעסיקים מרוצים. אנו מזמינים אתכם ליצור קשר לכל שאלה או בירור בנושא ונשמח לשוחח ולהיפגש אתכם השאירו פרטים

 

מה קרה לך?

משגב מאחלת לך ולבני משפחתך חג פסח שמח

לקוחות יקרים,
משרדינו יהיו סגורים במהלך החג וחול המועד בין התאריכים: 22-29/4.
נשוב לעבודה סדירה ביום שלישי ה- 30/4.

במהלך חול המועד (24-25/4 בין השעות 8:00-12:00) יינתן מענה חירום לפניות מסוג: ניתוחים, תאונות, ונזקי צנרת:

מיכל: 054-2075570 (ניתן  גם לשלוח הודעת WhatsApp)
פניות במייל לכתובת: tviot1@misgav.co.il

בפנייה יש לציין: שם, ת"ז, סיבת הפניה וטלפון ליצירת קשר.

להודעות שאינן דחופות, ניתן להשאיר הודעה בעמוד 'צור קשר' – המענה יינתן עם חזרתנו מהחופש.

לקוחות יקרים,
משרדינו יהיו סגורים במהלך החג וחול המועד בין התאריכים: 22-29/4.
נשוב לעבודה סדירה ב- 30/4.

במהלך חול המועד (24-25/4 בין השעות 8:00-12:00) יינתן מענה חירום לפניות מסוג: ניתוחים, תאונות, ונזקי צנרת:

מיכל: 054-2075570 (ניתן גם לשלוח הודעת WhatsApp)
פניות במייל: tviot1@misgav.co.il

בפנייה יש לציין: שם, ת"ז, סיבת הפניה וטלפון ליצירת קשר.

להודעות שאינן דחופות, ניתן להשאיר הודעה בעמוד 'צור קשר' – המענה יינתן עם חזרתנו מהחופש.

מלאו פרטים או התקשרו 03-9204444