Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מרכז המידע שלנו

השירותים שלנו

פוסטים אחרונים

לעובדים שלכם קיים שכר שאינו מבוטח לפנסיה- מה עליכם לעשות?

בין אם אתם מעסיקים עובדים שכירים, או שכירים שבחלק מהזמן גם עצמאים, אתם בוודאי מודעים לכך כי המדינה נותנת לעובדים הטבות מס עבור הפקדותיהם לחסכון הפנסיוני.

עובדים שכירים:

החל משנת 2018, ובכפוף לצו הרחבה לפנסיית חובה במשק, או מכורח הסכם קיבוצי אליו כפופים המעסיק ועובדיו, מעביר המעסיק בכל חודש הפקדות פנסיוניות עבור עובדיו. ההפקדות נגזרות באופן ישיר מהשכר ממנו הם מבוצעות,

כאשר קיימת הפרדה בין 2 סוגי שכר לעובדים:

שכר מבוטח- מדובר בחלק המשכורת שממנה מבצע המעסיק הפקדות לפנסיה, על פי חוק אין חובה על המעסיק לבצע הפקדות לפנסיה על מלוא שכר העובד, אלא אם כפוף להסכם קיבוצי/ חוזה אישי המחייב אותו.

שכר לא מבוטח- מדובר בחלק המשכורת שבגינה לא מבצע המעסיק הפקדות לפנסיה משכורת זו יכולה לנבוע מתוספות חודשיות כגון: שעות נוספות, הוצאות רכב, בונוס, תורנויות, כוננויות, החזרי הוצאות וכו' – ועליהם אין חובת הפקדה של המעסיק לפנסיה.

 

שכירים- הטבות מס עבור הפקדות עצמאיות משכר לא מבוטח:

שכירים רבים אינם מודעים לכך כי יכולים להפקיד עד 16% מהשכר הלא מבוטח ויכולים ליהנות מ2 סוגי הטבות מס:

  1. הטבת זיכוי: תינתן עבור הפקדת 5% מהשכר הלא מבוטח ומשמעותה הקטנת גובה מס ההכנסה שישלם העובד.
  2. הטבת ניכוי: תינתן עבור הפקדת 11% מהשכר הלא מבוטח ומשמעותה הקטנת ההכנסה החייבת במס וזאת בהתאם למדרגת המס השולי של העובד.

 

חישוב תקרות ההפקדה והטבות המס המקסימליות לניצול משתנות בהתאם לפרמטרים כגון: גובה השכר המבוטח של העובד לפנסיה, וגובה ההפקדה החודשית שמבצע באופן שוטף יחד עם המעסיק לפנסיה ועל פיה יוגדר כעמית מוטב/ עמית לא מוטב. כמו כן, העובד יכול לבחור בין הטבת זיכוי או הטבת ניכוי או לשלב ביניהם, כאשר יש משמעות להחלטות אלו וכדאי להתייעץ עם איש מקצוע בנושא טרם בקשת ההטבה.

חשוב לדעת כי עובדים ששכרם המבוטח לפנסיה עולה על 22,250 ₪ יכולים ליהנות מהטבת זיכוי בלבד (ללא הטבת ניכוי בנוסף). ודבר נוסף: הכספים הללו סגורים בקופות הפנסיה עד לגיל הפרישה או גיל 60 לפחות, ובמשיכתם כקצבה חודשית או בסכום חד פעמי- ייתכן כי יצטרך העובד לשלם מס הכנסה כך שההטבה שקיבל בעת ההפקדה יכולה להתקזז עם המס שיצטרך לשלם בעתיד על כספים אלו, ולכן יש לבחון מול סוכן הביטוח את כל הפרמטרים לפני קבלת החלטה לגבי הפקדות לפנסיה על שכר לא מבוטח.

בכל מקרה, במידה וביצע העובד הפקדות עצמאיות על שכר לא מבוטח, על מנת ליהנות מהטבות המס עליו להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה בתום שנת המס ולקבל החזרים בהתאם או לחילופין חלק ממקומות העבודה מאפשרים לבצע את ההפקדה העצמאית ישירות דרך תלוש השכר ולבצע את חישוב המס עבור העובד.

 

יתרונות נוספים להפקדה עצמאית משכר לא מבוטח!

בנוסף לשיקולי הטבות המס עבור הפקדות בגין שכר לא מבוטח, חשוב לקחת בחשבון יתרונות נוספים להפקדה חודשית שוטפת לפנסיה -עבור רובד השכר הלא מבוטח:

  1. הגדלת החסכון לפרישה והגדלת יחס התחלופה לפנסיה: לא מעט דובר בשנים האחרונות על "יחס התחלופה" הנמוך ובעיקר לדור הצעיר שחוסך לפנסיה. יחס התחלופה מוגדר כהפרש בין השכר האחרון של העובד בערב הפרישה, לבין קצבת הפנסיה הראשונה שקיבל מהחיסכון הפנסיוני שלו, כיום יחס התחלופה הממוצע עומד על כ58% לגברים וכ-45% לנשים, ובמילים אחרות: ההכנסה החודשית של אישה בפנסיה תהיה כ45% מסך המשכורת שלה לפני פרישתה.          שורה תחתונה: אי הפקדה לפנסיה עבור רובד שכר לא מבוטח מגדילה את הפער ביחס התחלופה של העובדים והירידה בהכנסה בגיל פרישה תהיה גדולה יותר. ולכן כדאי לשקול הפקדות אשר יגדילו את החסכון לגיל הפרישה וכתוצאה מכך גם את הקצבה החודשית שיקבל העובד בפנסיה.

 

  1. הגדלת כיסוי ביטוחי למקרה פטירה ולמקרה אובדן כושר עבודה: מוצר פנסיוני כגון קרן פנסיה כולל בתוכו גם מרכיב ביטוחי בהתאם לשכר ממנו מפקידים העובד והמעסיק הפקדות שוטפות. במידה ולא מבוצעת הפקדה שוטפת ממרכיב השכר הלא מבוטח של העובד- המשמעות היא שבקרות אירוע כגון פטירה או אובדן כושר עבודה זכאי העובד או משפחתו לסכומי פיצוי נמוכים משכר העובד בפועל .                                                                                                        שורה תחתונה: הפקדה לפנסיה רק על חלק השכר המבוטח, גורם לכך שבמקרה של אירוע ביטוחי כגון פטירה/ אובדן כושר עבודה יקבל העובד פיצוי נמוך משכרו בפועל. במידה ויפקיד באופן עצמאי לפנסיה גם על רכיב השכר הלא מבוטח, יגדיל את הכיסויים הביטוחיים כך שיתאימו לשכרו המלא.

 

 

לסיכום

סוף שנה כבר בפתח, לא כל העובדים מודעים לנושא הפקדות עבור שכר לא מבוטח, אתם כמעסיק שלהם יכולים להסב תשומת ליבם לטפול בנושא לפני תום שנת המס.

משגב סוכנות לביטוח מתמחה בניהול הסדרים פנסיונים עבור מעסיקים ועובדים מזה 60 שנה.

אנו מזמינים אתכם להפנות את עובדיכם לפגישה עם סוכן בעל רישיון מטעמינו, אשר יבחן ביחד עם העובד את מרכיבי ההפקדות והאפשרויות העומדות בפניו ולהציע מגוון פתרונות בהתאם לצורך האישי והמשפחתי של העובד.

 

מה קרה לך?

משגב מאחלת לך ולבני משפחתך חג פסח שמח

לקוחות יקרים,
משרדינו יהיו סגורים במהלך החג וחול המועד בין התאריכים: 22-29/4.
נשוב לעבודה סדירה ביום שלישי ה- 30/4.

במהלך חול המועד (24-25/4 בין השעות 8:00-12:00) יינתן מענה חירום לפניות מסוג: ניתוחים, תאונות, ונזקי צנרת:

מיכל: 054-2075570 (ניתן  גם לשלוח הודעת WhatsApp)
פניות במייל לכתובת: tviot1@misgav.co.il

בפנייה יש לציין: שם, ת"ז, סיבת הפניה וטלפון ליצירת קשר.

להודעות שאינן דחופות, ניתן להשאיר הודעה בעמוד 'צור קשר' – המענה יינתן עם חזרתנו מהחופש.

לקוחות יקרים,
משרדינו יהיו סגורים במהלך החג וחול המועד בין התאריכים: 22-29/4.
נשוב לעבודה סדירה ב- 30/4.

במהלך חול המועד (24-25/4 בין השעות 8:00-12:00) יינתן מענה חירום לפניות מסוג: ניתוחים, תאונות, ונזקי צנרת:

מיכל: 054-2075570 (ניתן גם לשלוח הודעת WhatsApp)
פניות במייל: tviot1@misgav.co.il

בפנייה יש לציין: שם, ת"ז, סיבת הפניה וטלפון ליצירת קשר.

להודעות שאינן דחופות, ניתן להשאיר הודעה בעמוד 'צור קשר' – המענה יינתן עם חזרתנו מהחופש.

מלאו פרטים או התקשרו 03-9204444