Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מרכז המידע שלנו

השירותים שלנו

פוסטים אחרונים

באילו תנאים יכול המעסיק לצרף עובדים לקרן פנסיה ברירת מחדל באופן חד צדדי?

בשעה טובה העובדים החדשים נקלטו בארגון, עברו חפיפה והחלו בעבודתם השוטפת. כחלק מחובותיכם כמעסיק, אתם נדרשים לדאוג להפקדות עבור תוכנית הפנסיה שלהם.

מועד תחילת ההפקדות, ושיעור ההפקדה משכר העובדים יכולים להיות או מכורח חוק פנסיית חובה, או הסכם קיבוצי אליו אתם והעובדים כפופים, או מכורח הסכם (חוזה אישי) שנחתם ביניכם .

כך או כך, מומלץ וכדאי שהעובדים ידאגו להיפגש עם איש מקצוע, בעל רישיון פנסיוני, על מנת לקבל החלטה לגבי סוג המוצר הפנסיוני אליו ירצו שתבצעו את ההפקדות, ובמטרה להעביר לכם המעסיקים, מסמך הנחיות הפקדה (טופס ה'1 או נש"מ בהתאם לצורך) לפיו תפעלו ותבצעו את ההפקדות החודשיות.

אם לא קיבלתם מהעובדים הנחיות מסודרות, קיימת לכם כמעסיק אפשרות לצרף את העובדים לאחת מ- 4 קרנות פנסיה 'ברירת מחדל' שנבחרו במסגרת מכרז שערך משרד האוצר. אלטרנטיבה אחרת היא לצרפם לקרן פנסיה שנבחרה מטעמכם לאחר ביצוע הליך מכרז בין היצרנים השונים ובהתאם לכללים שנקבעו בנושא.

להלן סעיף 20 ב' לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל):

"… והעובד לא בחר קופת גמל אחרת לפי הוראות סעיף זה, על אף שניתנה לו הזדמנות לעשות כן, רשאי המעביד להפקיד את התשלומים האמורים באותה קופה, בהתאם להוראות הדין או ההסכם, או מכוחם, ולפי המטרות הקבועות בדין או בהסכם, כל עוד לא בחר העובד בקופה אחרת לפי הוראות סעיף זה; אין באמור בסעיף קטן זה כדי לפטור את המעביד מחובותיו לפי הדין או ההסכם"

בכל מקרה , צירוף עובד לקרן ברירת מחדל היא הליך צירוף סטנדרטי ואחיד לכל העובדים, וזאת ללא מגע והתערבות של איש מקצוע שיוכל לבחון יחד עם העובד את צרכיו האישיים, את מצבו הכלכלי, המשפחתי ועוד נתונים חשובים על מנת להתאים עבורו את המוצר המתאים ביותר, את רמת הסיכון בהשקעות הכספים, את המוטבים למקרה פטירה – מה שעלול להוות פגיעה בעתיד בזכויות העובדים בקרנות הפנסיה.

ריכזנו עבורכם  3 טיפים חשובים שיש לקחת בחשבון בעת צירוף עובדים לקרן ברירת מחדל:

  1. קרנות ברירת מחדל של משרד האוצר:

החל משנת 2016, על פי מכרזים שערך משרד האוצר, נבחרו 4 קרנות פנסיה. נכון לשנת 2023 הקרנות שנבחרו הן: אלטשולר שחם, מיטב ד"ש, אינפינטי ומור.

ארבעת הקרנות מבטיחות דמי ניהול מוזלים לעובדים למשך 10 שנים (גם אם העובד סיים עבודה אצל המעסיק ימשיך ליהנות מדמי הניהול המוזלים), כמו כן, זכויות העמיתים בקרנות כולן נובעות מתקנון פנסיה אחיד שהוגדר על פי משרד האוצר, הטבה נוספת היא כי בהצטרפות לאחת מהקרנות, אין צורך במילוי הצהרת בריאות ע"י העובדים. מדובר ביתרון לעובדים בעלי רקע רפואי בגינו עלול להידחות העובד מלהתקבל לקרן פנסיה ולהיות מבוטח בכיסוי נכות ושארים.

יש לשים לב למקרים בהם המעסיק יוכל לבצע הפקדות עבור עובדים- לקרן ברירת מחדל:

  • עובדים חדשים: במידה ולא מסרו לכם את בחירתם המפורשת לגבי סוג המוצר והחברה בה מעוניינים להיות מבוטחים לפנסיה, וכבר הגיע מועד חובתכם לבצע עבורם הפקדות, ניתן לצרפם דיגיטלית לאחת מקרנות הפנסיה שנבחרו ע"י משרד האוצר.
  • עובדים קיימים: עובדים קיימים בעלי חסכון פנסיוני, המעוניינים להצטרף מיוזמתם לאחת מקרנות ברירת מחדל, יוכלו לבצע זאת באופן עצמאי מול הקרן בה הם מעוניינים.
    חובת העובדים היא למסור לכם את בחירתם על גבי טופס הנחיות מסודר.

שימו לב כי במקרה שמדובר בעובדים קיימים, אין רשות למעסיק לצרפם לקרן ברירת מחדל!

  

  1. הליך מכרז פנימי עבור בחירת קרן ברירת מחדל

כאמור, המעסיק מורשה לבצע בעצמו מכרז מול גופי פנסיה על מנת לבחור פנסיית ברירת מחדל עבור עובדיו. כדי לבצע זאת, חשוב להכיר ולבצע את הליך המכרז על פי הנחיות משרד האוצר- ולקחת בחשבון את הקריטריונים הבאים:

  • דמי ניהול– המעסיק יבצע השוואת דמי ניהול בין הקרנות במכרז, כאשר פרמטר זה (אטרקטיביות דמי הניהול) יהווה מינימום 50% משיקול המעסיק לבחירה בקרן.
  • תשואות– המעסיק יבצע השוואת תשואות הנובעות מהשקעת הכספים של הקרנות, ניתן לבחון זאת באתר משרד האוצר: פנסיה נט.
  • איכות השירות- המעסיק יתחשב באיכות מדדי השירות של הקרנות, וזאת על פי מדד השירות השנתי שמפורסם באתר רשות שוק ההון הביטוח והחיסכון,  כאשר המדד מחושב לפי נתונים כמו: איכות שירות הלקוחות של החברה, הכלים הדיגיטליים והטכנולוגיה לשימוש המבוטחים, איכות טיפול בתביעות ועוד.

 

  1. בדיקת קיומה של פנסיה קודמת לעובדים חדשים

בעת קליטת עובדים חדשים בארגון, על המעסיק לבדוק מול העובדים האם יש ברשותם פנסיה ממקום עבודה קודם וזאת בשל העובדה כי לוותק הפנסיה ישנה משמעות על זכויות העובדים המשפיעות על זכאותם לקבלת פנסיית נכות במקרה של אובדן כושר עבודה או פנסיית שארים לאלמנים וילדים במקרה של פטירה.

כמו כן, בחינת קיומה של פנסיה קודמת משפיעה על המועד בו יבצע המעסיק הפקדות: לאחר 3 חודשים רטרואקטיבית או רק לאחר 6 חודשי עבודה.

חשוב לשים לב כי גם אם העובדים לא מסרו הנחיות הפקדה למעסיק (כנדרש מהם), יפנה המעסיק אל העובדים גם מס' פעמים ויעשה הכול כדי לקבל מהם את ההנחיות כדי שלא תיווצר פגיעה במקרה שיש לעובדים קופה קיימת.

בכל מקרה, מומלץ למעסיק לתעד את הפניות לעובדים (דוא"ל/ מכתב/ הודעות לנייד וכו') למקרה הצורך, ועל מנת להוכיח בעת הצורך כי עשה ככל שיכולתו לקבל מהעובדים הנחיות מסודרות.

סיכום:

מומלץ לכל מעסיק לדאוג לנוהל עבודה מוסדר בנושא קבלת הנחיות הפקדה מעובדים חדשים, וכן לפעול ככל הניתן לעודד את העובדים להיפגש עם איש מקצוע, סוכן בעל רישיון פנסיוני וזאת על מנת לבצע הליך שיווק פנסיוני הכולל בירור צרכים וסטטוס משפחתי עד להתאמת המוצרים המתאימים ביותר עבורם.

והיה ולא התקבלו הנחיות, ועל מנת שלא יפגר המעסיק בתשלומי החובה לעובדים, המעסיק יוכל לבצע הפקדות לפנסיה ברירת מחדל, יוציא לעובדים הודעה על צירופם לפנסיית ברירת מחדל ויפרט את זכותם בכל עת לשנות ולבחור בקופה אחרת כרצונם.

משגב הנה סוכנות לביטוח פנסיוני , פרט ואלמנטרי, עם וותק וניסיון של מעל 60 שנה ואלפי לקוחות מרוצים. אנו מזמינים אתכם ליצור קשר לכל שאלה או בירור בנושא ונשמח לשוחח ולהיפגש אתכם. השאירו פרטים

מה קרה לך?

משגב מאחלת לך ולבני משפחתך חג פסח שמח

לקוחות יקרים,
משרדינו יהיו סגורים במהלך החג וחול המועד בין התאריכים: 22-29/4.
נשוב לעבודה סדירה ביום שלישי ה- 30/4.

במהלך חול המועד (24-25/4 בין השעות 8:00-12:00) יינתן מענה חירום לפניות מסוג: ניתוחים, תאונות, ונזקי צנרת:

מיכל: 054-2075570 (ניתן  גם לשלוח הודעת WhatsApp)
פניות במייל לכתובת: tviot1@misgav.co.il

בפנייה יש לציין: שם, ת"ז, סיבת הפניה וטלפון ליצירת קשר.

להודעות שאינן דחופות, ניתן להשאיר הודעה בעמוד 'צור קשר' – המענה יינתן עם חזרתנו מהחופש.

לקוחות יקרים,
משרדינו יהיו סגורים במהלך החג וחול המועד בין התאריכים: 22-29/4.
נשוב לעבודה סדירה ב- 30/4.

במהלך חול המועד (24-25/4 בין השעות 8:00-12:00) יינתן מענה חירום לפניות מסוג: ניתוחים, תאונות, ונזקי צנרת:

מיכל: 054-2075570 (ניתן גם לשלוח הודעת WhatsApp)
פניות במייל: tviot1@misgav.co.il

בפנייה יש לציין: שם, ת"ז, סיבת הפניה וטלפון ליצירת קשר.

להודעות שאינן דחופות, ניתן להשאיר הודעה בעמוד 'צור קשר' – המענה יינתן עם חזרתנו מהחופש.

מלאו פרטים או התקשרו 03-9204444